dilluns, 7 de juliol del 2014

Olot engega el Pla de Mobilitat Urbana


Olot està iniciant una sèrie d'accions participatives per definir les accions que han de conformar el Pla de Mobilitat Urbana  (PMU) d'Olot.

D'acord amb la legislació actual, els plans de mobilitat urbana han d'estar enfocats a la sostenibilitat i millora de la seguretat.

Fa uns mesos que va finalitzar la Fase I de diagnosi i anàlisi de la mobilitat a Olot que va aportar les dades de partida: els olotins i olotines ens movem per la ciutat principalment a peu  (50% dels desplaçaments)  quan fa 14 anys el 73%
aragirona.cat
dels desplaçaments interns eren en vehicle privat;  tenim una afluència diària de molts cotxes de fora de la nostra ciutat que pretenen aparcar prop del centre i generen trànsit d’agitació en cerca d’aparcament gratuït proper al centre; la mobilitat en bicicleta és millorable (2.000 persones s'hi mouen diàriament, tot i que molt sovint han de compartir espai amb cotxes, i també amb vianants); i, a banda del transport escolar, fem un ús molt reduït del transport públic, vora l'1% dels desplaçaments.

 La confluència entre la diagnosi i els objectiu del Pla de Mobilitat, d'orientar les polítiques cap a la mobilitat sostenible i segura ens han portat a establir diversos objectius estratègics:

-   Augmentar la superfície i la qualitat de la xarxa de vianants

-   Fomentar els desplaçaments segurs amb bicicleta

-   Fomentar l’ús del transport col·lectiu 

-   Reduir la mobilitat motoritzada i augmentar la seguretat

-   Gestionar l’oferta/demanda d’estacionament per reduir el trànsit d’agitació

-   Augmentar la seguretat en els desplaçaments al municipi i reduir l’accidentalitat

-   Fomentar la mobilitat sostenible, segura i equitativa

Es tracta d'un exercici de participació i consens, d'objectius a assolir i de la realitat que ens posarà restriccions. Però el més important és que el PMU serveixi també per transformar Olot en una ciutat més amable, on puguin conviure els 34.000 olotins i olotines amb els quasi 22.000 vehicles sense haver de competir per l'espai als als quasi 135 km de carrers i avingudes.

A més volem que el PMU d'Olot aprofiti els valors de ciutat educadora perquè la mobilitat diària, la circulació, l'estacionament són un exercici de civisme i de convivència; de respecte cap als altres conciutadans i també envers la seguretat de tots plegats.

Des de l'administració municipal destinem molts recursos a provar d'esmenar conductes i a protegir els vianants de les conductes d'una minoria de conductors: 1050 passos de vianants, 41 alentidors de velocitat i més de 2000 fitons que protegeixen 5000 metres de voreres, en són exemples. I és que molt sovint passa que quan ens posem al volant, o al manillar, d'un vehicle ens oblidem que en un moment o altre tots som vianants.

 Per tal de treballar els objectius estratègics i formular propostes que ajudin a desenvolupar-los us convidem a venir el dimarts 8 de juliol de 7 a  9 de la tarda al Saló de Plens de l'Ajuntament d'Olot, on discutirem en grups de treball  cadascun dels objectius del PMU per tal d’anar perfilant les accions que ens permetin assolir-los.

 Qui prefereixi participar de forma més distant també podrà fer-ho deixant les seves aportacions a l’espai de participació del web de mobilitat d’Olot: http://mobilitat.olot.cat on també es pot trobar tota la documentació sobre el PMU i sobre el Pla Local de Seguretat Viària; o a consensus.cat/olot.
 
(Col·laboració publicada a "La Comarca", 30 de juny de 2014)